lördag 27 november 2010

Världens godaste lussebullar!!

Jag är riktigt svag för lussebullar och/eller lussekatter och en av årets bästa dagar måste ändå vara lussebaksdagen :-) Så just nu njuter jag av att lägenheten doftar nybakat.. och att jag just ätit min andra lussebulle ;-) Mmmm! Medan degen jäste passade jag på att adventspynta lite också. Love this time of the year! 

 
Jätte goda Lussebullar

5 dl mjölk
4 påsar saffran (2g saffran)
50g jäst
2 dl strösocker
250 g kesella
100g mjukt smör
16-17 dl vetemjöl

Fyllning
200g mandelmassa
200g mjukt smör
1 dl råsocker
1 msk kanel
2 msk romessens

Pensling
1 ägg
1 msk mjölk
Råsocker och mandelflarn till garnering

1.    Värm mjölk och saffran till max 37 grader och lös upp jästen i degvätskan.
2.    Tillsätt salt, socker och kesella
3.    Tillsätt mjukt smör och vetemjöl lite i taget. Knåda degen väl.
4.   Låt jäsa under bakduk i 45 min och sätt på ugnen på 200 grader
5.    Riv mandelmassa. Vispa mandelmassa med smör, råsocker och rom med en elvisp till en slät massa.
6.   Knåda degen lätt och dela i två delar.
7.    Kavla ut varje degbit och bred fyllningen över och rulla ihop till en tajt rulle.
8.   Skiva rullen i bitar och lägg i pappersformar
9.   Jäs under bakduk i 30 minuter
10. Vispa ägg och mjölk till pensling. Pensla och strö över råsocker och mandelflarn. Grädda i 10-15 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar