tisdag 23 november 2010

Älskar New York!

Under sommaren/hösten 2010 gjorde jag och min sambo en av våra drömresor till USA. Under en månad reste vi runt i landet med flyg till en början, roadtrip by car i mitten och flyg på slutet. En fantastisk kombination för att se det mesta och det bästa!

Vårt första stopp blev 5 dagar i NYC och Manhattan :-)

Eftersom det var första besöket i New York ville vi verkligen pricka av alla typiska turistattraktioner som Central park, Empire state buildning, Frihetsgudinnan, Ground Zero, Times square, Broadway mm mm :-) Det finns verkligen hur mycket som helst att se i staden som aldrig sover! I love love love it!

Jag älskar att promenera och det blev en hel del vill jag lova. Fördelen med att gå mycket är att du får se så mycket mer än om du tar taxi eller tunnelbana. Vi halkade in på massor av trevliga ställen som vi aldrig hade upptäckt om vi inte gått förbi. 

Vi bodde på Warwick New York Hotel vilket var fantastiskt trevligt. Mysigt, fräscht, toppen bra service och nära till allt! Ett stenkast från Central Park, Broadway, Times square osv.

Vårt trevliga hotell..
.. och vårt mysiga rum :-)
Det är så vackert i Central Park och jag kunde promenerat runt i timmar :-) Tack vare alla filmer känns det som man varit här förr!



Tv serien Vänner fontänen :-)
När fötterna värker är det perfekt att få en guidad tur med cykel runt Central Park. Eftersom vi var här i "lågsäsong" fick vi ett bra pris och en väldigt lång tur med en super trevlig och kunnig guide.
Love this car!!
Yellow cabs :-)
.. som sagt.. Broadway :-)
mer Broadway
Jag fick ståpäls första gången vi klev in på Times Square, hjärtat av New York :-D
Galet härligt att vara på plats!!
Det finns såå många fantastiska rooftop bars att besöka! Njut av god mat och dryck högt uppe bland molnen och titta ut över Manhattan. Coolt!
Förstås serveras goda drinkar ;-)
För att få en bra överblick av Manhattan åkte vi en båttur med Circle Line. Toppen men för lång tur! Vi åkte runt hela ön men det hade gott och väl räckt med att ta turen som gick runt halva ön.
The one and only, Statue of liberty. Vi hade inget intresse av att besöka frihetsgudinnan och var jätte nöjda med att bara åka förbi henne med Circle Line.
Brooklyn Bridge
Magnifik utsikt från Empire State Building

Flatiron Building
Jätte smidigt att åka tunnelbana för att ta sig lite längre
En promenad i Chinatown med lite lunch från ett matstånd är inte fel :-)
Little Italy är ett måste med en äkta Italiensk lasagne :-) Glöm allt som har med diet att göra ;-) Mmmm!!
Shoppingen var helt fenomenal :-) Jag fick en personal shopper för en dag, Jules och vi hade såå roligt! Gillade dock inte Macys som jag hört så mycket om.
Fantastisk kväll!
Som den godisgris jag är måste äkta amerikanskt godis smakas av :-) Heta tips från befolkningen var självklart Hot Tamales (starka godisbitar med smak av kanel.. väldigt skumma!) Junior mints (små choklad minttabletter som var väldigt goda) och Twizzlers (snurrade jordgubbsremmar som var helt ok) Tacka vet jag Svenskt godis :-D
Den godaste pizza i hela världen åt vi på RAY´S Pizza :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar