måndag 18 oktober 2010

Njut av lugnet i Djerba














Ön Djerba ligger strax utanför det tunisiska fastlandet och här kan du verkligen njuta av lugnet. Jag älskar den långgrunda, vita sandstranden och trots att vattnet var lite kallt var det ljuvligt att svalka sig när termometern visar över 30 grader i oktober. Jag förstår faktiskt inte varför fler svenskar inte reser hit om det är sol, bad och lugn man är ute efter. 3,40 tog flygresan och du är garanterad värme och sol.

Jag reste till Djerba i åtta dagar tillsammans med jobbet på en träningsresa arrangerad av Fritidsresor och Incycle vilket var den perfekta kombinationen. Förena nytta med nöje :-) Vi bodde super lyxigt på Radisson Blu Resort & Thalasso, ett fem stjärnigt palats med halvpension. Fint, fräscht och stilrent med strålande service och underbar mat. Förutom träning, sol, bad och god mat var jag även ute på lite äventyr. En cykeltur gjorde att jag fick se lite mer av det riktiga Djerba och komma närmre befolkningen. Landskapet i sig är inte speciellt vackert men det är däremot de små pittoreska gränderna, husen, marknaderna och caféerna. Fascinerande! Vi fick också ta oss en titt på det mest underbara hotell jag någonsin sett. Dhar Dhiafa som är ett måste om du är i närheten! Detta måste vara paradiset för en författare :-) Jag kan också rekommendera att ta en ridtur vilket jag och Sofia gjorde en eftermiddag. Otroligt prisvärt! För knappt 100 svenska kronor var vi ute i cirka 1,5 tim och red längs stranden med två tunisier. Leendet sitter fortfarande kvar efter full gallopp längs stranden i solnedgång! En annan självklarhet är att ta en taxi in till huvudstaden för lite shopping. Såå mycket fin keramik, silverfat och fantastiska läderväskor till grymt bra priser! Kom ihåg att pruta.. massor :-)

Något att tänka på innan du reser till Djerba är magen.. Bakteriefloran är helt annat än hemma så se till att äta lactovital eller liknande då det finns en stor risk att du blir dålig. Vi var många i vår grupp som fick problem med magen och även feber och frossa. Bara en liten parentes för att få ut det mesta och bästa av resan:-) Jag är jätte nöjd i övrigt och kan varmt rekommendera resmålet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar