onsdag 12 januari 2011

Njut av solnedgång i San Simeon

Under sommaren/hösten 2010 gjorde jag och min sambo en av våra drömresor till USA. Under en månad reste vi runt i landet med flyg till en början, roadtrip by car i mitten och flyg på slutet. En fantastisk kombination för att se det mesta och det bästa!

Vi började resan i New York och flög sedan vidare till San Fransisco. Efter att ha spenderat några dagar i denna trevliga stad var det äntligen dags för roadtrip mot Los Angeles via San Simeon. En bilresa på 246, 78 kilometer för att vara exakt :-) Låter inte så farligt men vägarna är smala, branta och kringelkrokiga på vissa delar så det tar sin lilla tid. Jag blev till och med åksjuk under en sträcka :-( So no hurry! Vi stannade vid några tillfällen på otroligt vackra platser och lyckades också hitta ett fantastiskt lunch ställe.

San Simeon är ett litet, litet samhälle och jag hade fått lappsjuka om vi stannat mer än en natt. Vi kom fram till vårt vandrarhem Courtesy Inn på eftermiddagen så vi passade på att ta en promenad genom "stan" och längs stranden medan det var ljust. På vägen blev vi glatt överraskade av ett gäng zebror betande längs vägen :-) För att ta död på lite tid ville vi äta en riktigt lång, god och trevlig middag.. vilket var lättare sagt än gjort :-) Restaurangutbudet är väldigt litet och vi tyckte att alla ställen förutom ett var kyffen. Vi valde med omsorg Cavalier Oceanfront Restaurant vilket alla andra också gjort.. Som tur är var vi relativt tidiga så det fanns ett bord kvar till oss *phew* Middagen var riktigt bra med god mat och bra service. Glatt överraskad :-) Innan det var dags att dra sig tillbaka till rummet hann vi njuta av en vacker solnedgång = ett måste om du är i San Simeon. Väldigt vackert! Vandrarhemmet vi bodde på var inte alls speciellt trevligt och frukosten (som så fint ingick) var under all kritik. En kaffeautomat, 1 låda med munkar och 1 låda med formfranska var det som fanns.. och förlåt.. marmelad också :-D Så efter ett gott skratt tidigt på morgonen gick vi tillbaka till vår middagsrestaurang och åt en god omelettfrukost istället. Åker du samma sträcka som vi gjorde kan jag varmt rekommendera att stanna i San Simeon då det blir för långt att sträck köra till LA. Du behöver dock ingen tid här. Ät, se solnedgången, sov, ät och kör!

Vår fina Cheva :-)
Fantastisk natur längs vägen mellan San Fransisco och San Simeon

God lunch på vägen. Cobb salad :-)
Promenad längs stranden i San Simeon
Zebror :-D
Vandrarhemmet får ingen guldstjärna..