måndag 20 december 2010

Så mycket att se i ett underbart San Fransisco

Under sommaren/hösten 2010 gjorde jag och min sambo en av våra drömresor till USA. Under en månad reste vi runt i landet med flyg till en början, roadtrip by car i mitten och flyg på slutet. En fantastisk kombination för att se det mesta och det bästa!

Efter att ha börjat resan i New York flög vi vidare till vårt andra stopp, San Fransisco.

San Fransisco är en fantastiskt trevlig stad i Norra Kalifornien med ett betydligt kyligare klimat (trots strålande sol) än 40 graders värme i NYC. Kom lite som en chock när vi klev ur taxin :-) Här finns otroligt mycket att göra och se och trots att det är en stor stad, känns den ändå liten och gemytlig. 

Vi bodde jätte bra på det färggranna designhotellet Triton mitt i city. Häftigt och annorlunda med otroligt bra service. Till exempel hade de after shopping varje dag mellan 16-17 då de bjöd på vin och sangria :-)

Hotell lobbyn
Rummen är designade av olika kändisar :-)
Väldigt vackert med alla branta kullar som finns överallt. Du kan med fördel hoppa på en spårvagn om du inte vill få lite gratis motion :-)
Frukost restaurangen intill hotellet hade en fantastisk frukostmeny (dock dyr) och jag var bara tvungen att testa denna underbara pannkaka med lönnsirap och frukt. Yummie!
Se till att promenera ner till Fishermans Wharf och strosa längs vattnet..
.. kolla in sjölejonen (som stinker fruktansvärt) som solar sig..
.. och du bara måste äta en äkta clam chowder in a bread bowl :-) Riktigt gott!
Och sen är det bara underbart att bara sitt vid vattnet och njuta i solen! Passa också på att besöka pir 39 som är en rolig blandning av festival, tivoli, marknad och shopping plats.
Behöver jag säga att shoppingen var grym :-) Jag handlade så mycket i en butik att jag fick med mig en stor presentpåse fylld med gåvor :-) I LOVE!
Underbart och magnifikt shopping på Union Square.

En fantastisk och såå cool restaurang med god mat och goda drinkar. 


Niklas beställde otroligt söta miniburgare :-) 


 Gillade denna byggnad i chinatown

 sushi på löpande band :-)

 Alcatraz!

Jag kan verkligen rekommendera att hyra cyklar en dag. Du får se så mycket mer av staden! Passa på att besöka Golden Gate Park, Lombard street och stanna till och sola på den härligt finkorniga stranden.

The Golden Gate bridge!

Mäktigt att cykla över The Golden Gate bridge

San Fransisco från bron.

Blev introducerad i den riktiga cheesecakens värld på Cheesecake factory. Ja menyn säger väl allt :-)

Jag kan lätt säga att det var den absolut bästa dessert jag någonsin ätit! Drömmer om den än i dag :-)

Vi hoppade av fel när vi åkte buss till Cliff House och fick se en hel del av de äkta och helylle Amerikanska villa områdena. Fancy!

Om du reser till San Fransisco måste du åka ut till Cliff House på deras berömda söndagsbrunch. Jag som älskar brunch hamnade i himmelriket! Förutom en enastående buffé fick du också fri tillgång till champagne :-D

En fantastisk dag, i fantastisk miljö, med fantastiskt sällskap..

.. och fantastisk mat..

 .. samt fantastisk dryck :-)
Efter fem härliga dagar i San Fransisco är vi nöjda och känner att vi hunnit med massor, men vi vet ändå att det finns mer att se! Jag kommer gärna tillbaka och kan varmt rekommendera dig att resa till San Fransisco.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar