måndag 22 november 2010

Gott och nyttigt

Vilttimbal med rostade rotsaker & rödvinssås

4 personer

600 g älgfärs
2 msk smör
1 finhackad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
1 tsk torkad rosmarin
2 ägg
1 äggula
1 dl grädde
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
100 g riven västerbottensost

morötter
palsternacka
röd lök
1 msk olivolja
rosmarin
flingsalt

2 msk smör
1 hackad gul lök
1 skiva rotselleri, skalad och hackad
sky från timbaler + vatten, sammanlagt 4 dl
2 1/2 dl rödvin
2 msk viltfond
2 1/2 msk vinbärsgelé
1 tsk soja
1 1/2 msk majsena mjöl + 2 msk vatten
salt
peppar

Skala och grovhacka morötter, palsternacka och röd lök. Blanda i en stor skål med olja, rosmarin och salt. Häll upp på bakplåtspapper och rosta mitt i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter.
Smält smöret i en stekpanna och fräs lök, vitlök och rosmarin i några minuter utan att det får färg.
Blanda färs, lökblandning, ägg, äggula, grädde, ost, salt och peppar. Smörj 8 ugnssäkra muffinsformar och fördela färsblandningen. Ställ muffinsformen i en stor plåt med höga kanter och ställ in i ugnen. Häll hett eller kokande vatten i plåten  så att det når halva timbalformarna. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 30-40 min. Innertemperaturen ska vara 70 grader.
Fräs lök och rotselleri i smör någon minut i en kastrull.
Häll av skyn som bildats i formarna av timbalerna och sila. Häll skyn i kastrullen tillsammans med vatten och rödvin och låt koka i 10-15 min. Sila såsen och häll tillbaka i kastrullen. Tillsätt fond, gelé, soja och majsena utblandat med vatten. Koka ytterligare 5 min. Smaka av med salt, peppar och ev mer fond.
Jag gjorde en god sallad till på strimlad rödkål, blandad sallad, pärltomater, skivad grön paprika, avocado, pumpafrön och olivolja.
En av mina favoriträtter :-) Riktigt gott och riktigt lyxigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar