söndag 19 december 2010

Mina bästa frukost tips!


Frukosten är det absolut viktigaste målet och ger mig den energi jag behöver under hela dagen. Jag kliver alltid upp 30 minuter tidigare än vad jag skulle behöva för att hinna äta en rejäl frukost. Inga som helst undantag! Hoppas att du gör detsamma ;-) 

Eftersom jag fullkomligt älskar mina frukostar tänkte jag dela med mig av mina favoriter! Jag vill ha mycket protein, bra fett och en mindre mängd kolhydrater. 

Se till att få en riktigt god start på dagen!

Mättande god grötpudding
1 msk havregryn
1 msk rågflingor
1 msk helt bovete
1 msk hela linfrön
1 msk krossade linfrön
Körs i mikrovågsugn tillsammans med 1 dl vatten under 2 minuter. Rör sen ner två ägg och mikra i ytterligare 2 min. Strö över massor med kanel, 1 dl hallon och blåbär samt några krossade val- & paranötter.

Smakrik omelett
3 ägg
1/2 tomat
1 färsk champinjon
1 msk hackad lök
1 näve färsk bladspenat
1 bit hackad paprika
örtsalt, peppar och basilika
Inga konstigheter.. alla vet hur man gör en omelett :-)

Fräsch yoghurt
2 dl laktosfri turkisk yoghurt blandas med
1 dl laktosfri keso
1 dl björnbär
krossade valnötter

Lyxig äggröra & bacon
2 ägg
1 paket bacon
1 tomat
Färsk spenat och ruccola
örtsalt och peppar
Vispa ihop äggen lätt med salt och peppar och stek till en röra med olja eller smör. Stek bacon. Dela tomaten på mitten och stek på båda sidor. Servera med spenat och ruccola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar