torsdag 14 oktober 2010

Sprintar mig i form..


Jag kombinerade nytta med nöje i Djerba och läste bland annat några forskningsrapporter på stranden och fastnade specifikt för några angående sprintträning. Jag jobbar idag en hel del med intervaller men sällan med sprinter och är nu nyfiken att testa detta :-) Enligt studierna visar det sig att du får bättre resultat om du kör korta intensiva sprinter (all in) än om du kör 90-120 "vanlig" konditionsträning (i detta fall cykel) 3 ggr/vecka. De största förändringarna är lägre fettprocent, bättre kondition, ökad tid till utmattning och vältränade muskler redan efter några veckor.

Detta måste bara testas :-)
Eftersom det är en tuff träningsform som belastar kroppen utöver det vanliga, bör man inte köra denna typen av träning under en längre tid. Så nu har jag lagt upp mitt nya träningsprogram under de kommande 8 veckorna och känner mig redo att anta utmaningen.

3 dagar i veckan kommer jag att köra min sprintträning på cykel med minst en "vilodag" mellan. Antalet sprinter kommer att variera de olika dagarna, och även tiden för själva sprinten. Jag kommer att jobba allt från 30 sek till 1 min med efterföljande återhämtning på 1-3 minuter. 

Mellan sprintträningen kommer jag att köra två dagar funktionell styrketräning för hela kroppen i gymmet samt två dagar yoga i veckan. 

Måste bara nämna att jag hade mitt första sprintpass igår och det var på minst sagt skakiga ben jag lämnade cykeln! 10 min uppvärmning, 6x30 sek sprint med 2 min vila mellan.

Håll utkik efter slutresultat :-)

Bring it on!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar