måndag 14 juni 2010

Att äta "rätt"

En dags goda måltider :-)


För mig är det precis lika viktigt att äta rätt som att träna rätt och jag märker en enorm skillnad om jag slarvat. Eftersom kost både är mitt yrke och ett stort intresse har jag testat det mesta och har på så sätt lyckats komma fram till vad som passar mig. För det är ju så.. vi är alla olika "skapta" vilket innebär att något som passar mig kanske inte alls fungerar för dig! Under flera år har jag fört mat och träningsdagbok just för att kunna hitta balansen då jag mår som bäst!

Har jag "rätt" kosthållning så håller energin hela dagen, jag orkar det jag vill med träningen, jag är fin i hyn, har inte ont i magen eller huvudet, känner mig inte uppblåst, håller fettprocenten där den ska vara och muskelmassan där den ska vara osv osv..

En bra dag för mig är att äta regelbundet, var fjärde timme ungefär. Det brukar bli fyra mål per dag (frukost, lunch, middag och ett mellanmål) men det är lite beroende på hur dagen ser ut och när jag kliver upp på morgonen. Nu har jag förmånen att kunna äta relativt sen frukost vilket gör att min "matdag" blir kortare. En tidig dag äter jag oftast fem mål per dag.

Min kropp fungerar och mår som bäst av är att äta så rena och naturliga produkter som möjligt. Det innebär att jag försöker att undvika socker (även fruktsocker och mjölksocker), transfetter, hel och halvfabrikat, tillsatser, smakförstärkare och till större del även spannmål och sädesslag som vete, råg, havre, ris, dinkel osv. Så gott det går köper jag hem ekologiska produkter. Mina måltider består av bra proteiner, fett och kolhydrater och jag äter mestadels fågel, fisk, skaldjur, kött, ägg, oljor (oliv, raps, linfrö), smör, laktosfri yoghurt, sallad, all sorts kål, groddar, bär, grönsaker, nötter mm mm.. och vet du vad.. Jag äter hur gott som helst :-) Det handlar alltid om att skapa en måltid som är en 10 av 10, bara fantasin kan sätta stopp! Oftast kan man fastna för allt man inte "får" äta istället för att se tvärtom.. Tänk vad otroligt lite det är som du egentligen inte "får" äta! Så istället för att se en torr kycklingfilé på tallriken.. gör en gryta eller en wok med massor av färska kryddor och grönsaker och vips har du en måltid som är helt fantastisk! Tänk att alla förändringar du gör är för resten av ditt liv!! Hur länge kan du hålla ditt hälsosamma liv om du ska leva på burktonfisk.. 1/2 dag ;-)

Jag är en riktig godisgris och tycker att lösgodis är det godaste som finns i denna värld :-) Så en dag i veckan (oftast lördagar) unnar jag mig en stor och härlig påse som jag njuter av bit för bit :-) Självklart får du unna dig något extra! Det handlar bara om att välja sina tillfällen och sen komma tillbaka på banan. Gör det med gott samvete och njut!! Det är inte en dålig dag av sju som gör att du inte tar dig dit du vill.. vi har 365 dagar på året eller hur.. se till att 300 dagar är perfekta och 65 dagar ok! Du kan bara du vill!


Tips!
Tio i topp mellanmål 
Mina bästa frukost tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar