måndag 19 juli 2010

SJ har lyckats igen..

Det är alltid lika spännande att resa i Sverige tillsammans med SJ.. Frågorna är många och spänningen olidlig! Kommer jag fram.. när kommer jag fram.. hur kommer jag fram..!!?? Men, det häftigaste av allt är ändå att allt kan se så bra ut och du tänker.. YES!! Den här gången går allt som på räls.. (vem kom förresten på det uttrycket? När har allt någonsin gått som på räls inom tågtrafiken!?).. men när du som minst anar börjar tåget att sakta in.. för att sen stanna och en härlig stämma berättar att det är ett signalfel, det är kö in till stationen, dörrarna har frusit fast, trafiken står stilla eller att vi har ett tekniskt fel. Ja jag lovar, allt kan hända! Så även denna gång! Nu gick resan mellan Östersund och Göteborg vilket innebär 12 härliga timmar i en hytt lika rymlig som en skokartong tillsammans med ett gott gäng människor som förhoppningsvis inte snarkar.. Som tur är valde jag en sovvagn och inte en sittplats vilket jag gjort vid något otroligt dumt och snålt tillfälle! Jag började ana oråd i samma sekund jag satte foten på Östersunds tågstation. Tåget fanns inte inne på spåret (vilket det alltid brukar göra), inga monitorer eller Tv apparater fungerade förutom en som det stod Tillfälligt fel på.. hmmm! 10 min går, 20 min, 30 min, 40 min.. och vi får inte höra något. Jag börjar febrilt knappa på min guds gåva, iphone för att se om jag kan hitta något på SJ´s hemsida.. Tillfälligt fel :-( Det börjar ringas hejvillt och det är telefonkö för att i nästa sekund vara tillfälligt fel! Nu börjar jag bli lite.. bara lite irriterad. Det är inte mycket jag inte tycker om, men bland det värsta jag vet är att vänta! Att dessutom inte veta hur länge jag ska vänta är till och med ännu värre! Efter en timme rullar tåget oskyldigt in och jag hoppar glatt på för att få veta att vi måste vänta in ett tåg från Trondheim som kommer om ca 25 minuter. Ett djupt andetag :-) Positivt tänkande.. ok jag sitter iallafall på tåget, i värmen. Efter ytterligare någon minut får vi veta att det varit ett signalfel och att tågtrafiken i hela mittsverige står stilla. Allt är löst JIPPIE!! MEN.. detta kan leda till att vi blir ytterligare några timmar sena.. Om jag säger så här.. 12 timmar på ett tåg är väldigt länge! Börjar vi prata om 14, 15 timmar så är det vääääldigt länge. När tåget äntligen börjar rulla från Östersund en timme och 30 minuter sen kan jag dra en lättnade suck. Nu är vi iallafall på väg! Efter att sen ha pratat i någon timme med en jätte go resekamrat var det bara att hoppa till kojs och hoppas på det bästa. Klockan 08.15 är det gemensam väckning och mannen berättar glatt att vi bara är en timme sena till Göteborg. Halleluja!! Tågchauffören har till och med kört in tid :-D Så en resa som hade kunnat bli hur illa som helst blev ju faktiskt riktigt bra :-) Men jag undrar.. hur ska man någonsin kunna lita på SJ? Har du något viktigt inplanerat måste du helt enkelt åka en dag innan för att veta att, när och hur du kommer fram till ditt slutgiltiga mål. Är det verkligen meningen!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar